Perşembe, Mart 02, 2006

Madison Avenue geçen yıl bunları konuştu


2005’in en fazla konuşulan kampanyalarından birisi Paris Hilton ve Carl’s Jr. acı soslu burgerleriydi. Reklam filmi için "süper", "fena değil", "seksi", "komik", hatta "ay şimdi işim var, bununla ilgilenemeyeceğim" diyebilirsiniz. Fakat evrensel kabul, reklamın, Paris’in sloganı gibi ‘That’s hot!’ olduğu yönünde. Hal böyle olunca bana, 2005'te popüler deyişle neler "hot" neler değil diye hızlıca bir bakmak farz oldu.CP+B tartışmasız yılın en "hit" ajansıydı. Yaptıkları işler, kazandıkları müşteriler konuşturdu, konuşuldu. 2005'te ajans portföyüne GAP, VW, Sprite, Coke Zero gibi markaları dahil etti. Kreatif Direktör Bogusky’nin deyimiyle, artık kaybedecek bir şeyi kalmayan markalar soluğu Miami’de almaya başladı. Gelen markalarla CP+B, butik ajans formatından 300 kişilik orta ölçekli bir New York ajansına dönüştü. Burger King kampanyaları ajansın 2005'teki en popüler işleri. Bu sene tüm web ödüllerini toplaması beklenen ‘Subservient Chicken’ kampanyası, interaktif manager'ın ‘Tavuğun benim dediğimi yapması cool olmaz mı?’ düşüncesiyle oluşturduğu amatör bir sayfadan günde 500 bin hit alan bir sayfaya dönüştü. Ajansın hedef kitleyi 12'den vuran diğer bir viral kampanyası da Virgin Atlantic için çekilen 9 buçuk dakikalık filmdi. Strateji departmanının ‘Hedef kitlemizdeki işadamları akşamları otel odalarında film izliyorlar’ demesiyle start alan kampanyayı, 3 ayda 800 bin işadamı otellerinde -para verip- izledi. Diğer bir marka; Mini, direkt pazarlama kampanyasında ajansın baş kaldırır havasını birebir yansıtıyordu. CD'ler, "madem medya bütçemiz yok biz de hedef kitlemizi yakalayacak medyayı kendimiz oluştururuz" der cinstendi.

2005'te, ne Jennifer Aniston-Brad Pitt’in boşanması ne de Jessica Simpson-Nick Lachey ayrılığı, Mike Burns ve Kevin Roberts’in Saatchi & Saatchi’den ayrılıkları kadar olaylı olmadı. Tüm gelişmeler New York ajansları tarafından kanlı-canlı takip edildi. Söylenenlere göre, haberleri takip etmesi için özel paparazzi bile kiralanmış. 17 managerin Interpublic’e geçmesi, sektöre Saatchi 17 olarak adını yazdırdı.

Amex Andy’s Mojo, 2005'te rakipten yediğim en keyifli goldü. US Open sponsorluğu, marka konumlandırması, ürün faydası, interaktif iletişimi.. Her şey, evet her şey bu kadar güzel bir potada eritilebilirdi. Merak edenler, reklam filmleri için link burada.


En iyi gerilla marketing kampanyası, Steven Spielberg'ün "Into the West" adlı televizyon dizisi için yapıldı. Filmin tanıtımıyla birlikte, film konseptine uygun giyimli yerlilerin dağıttıkları promosyon malzemeleriydi. Bir "Corporate America" sabahında, ‘İyi bir şeyler yapmanın zamanı gelmedi mi?’ önermesi gerçekten vurucuydu.

Peki satış tarafında neler oldu? Amerikalılar Wall-Mart, Target, Macy's ve Sears marketlerine hücuma devam ettiler. Beklenmedik gelişme, Amerikalıların internetten alış-veriş oranının artması değil, alış-verişini e-commerce markalarından değil de bilinen perakende zincirlerinin internet sitelerinden yapması oldu.

2005'in Amerikadaki en iyi satış önermesi, GM'nin ‘Employee Discount’ önermesiydi. GM, "çalışanlarımıza verdiğimiz indirimin aynısını size de veriyoruz" diyerek son 19 ayın en iyi satışını yakaladı. Geçen seneye oranla GM arabalarının satışı %41.3 arttı. Aynı oran light trucklarda %69.2 seviyesinde oldu.

Büyük reklamverenler 2005 yılı içinde pazarlama bütçelerini, sonuçlarını ölçebilecekleri ortamlara kaydırdılar. ROI daha da tartışılır, konuşulur oldu. Search marketing reklamverenlerin bütçelerinde ağırlığını fark edilir ölçüde arttırdı. Google Analytics, ücretsiz web search analizleri verme kararıyla bir sektörün çöküşünü başlattı. E-bay’in Skype’yi 6 milyon dolara almasının ardından internette ses iletişiminden nasıl faydalanılır, ben müşterime bunu nasıl pazarlarım, nasıl markanın içine dahil ederim diyerek projelere başlandı. Google pay-per-click yanında click-to-call test yayınına başladı.

En iyi ürün lansmanları beklenildiği gibi video oyun konsollarından geldi. Play Station, XBOX 360 launch'larını TV'den canlı yayında izledik. Partilere özel davetiyesi olan seçilmişlerden geceyi tekrar tekrar dinledik. Ögrendiğimiz kadarıyla XBOX 360 lansmanındaki en büyük fiyasko büyük beklentilerle getirilen popüler kişilerin mini otel odalarında, pardon arabalarında, "Play Station"(!) konsollarının olmasıydı. Bu kadar büyük bir hatanın nasıl yapıldığı, nasıl dikkat edilmediği ise; bilinmiyor.

Time’ın ‘Person of the Year’ outdoor kampanyası yılın en beğendiğim interaktif kampanyası. Times Meydanı'nın, yılın en kalabalık zamanını yaşadığı bir dönemde "Time" kapaklarında düğün, mezuniyet, kutlama, bebek gibi gönderilen her türlü insan manzaralarını görüyorsunuz. İlk tepkiniz… En azından benim ilk tepkim.. 43. sokak 7. caddede durup board'u izlemek. Times Square gibi akın akın insanın geçtiği, ışıl ışıl bir meydanda 20-30 kişinin durup aynı board'u izlediğini düşünebiliyor musunuz? Ben gördüm. Güzel işler, izleniyor. Arada da Bono, Condoleezza Rice, Lance Armstrong, Papa XVI. Benedict gibi 2005 adaylarının yayınlanan Time kapak resimlerini görüyorsunuz. 2004 yılının galibi George w.Bush.

Sizin de 2005'te dikkatinizi çeken, etkilendiğiniz, "vay anasını", "hadi canım, bunu da mı görecektik" dediğiniz kampanyaları bana madisoncaddesi@gmail.com adresinden yazabilirsiniz.

Görüşmek üzere.

1 Comments:

Blogger Nurettin Yay dedi ki...

Paris Hilton iyidir..

12:08 ÖS  

Yorum Gönder

<< Ana Sayfaya Dön

eXTReMe Tracker