Salı, Aralık 26, 2006

Yılın Yazısı

Her yıl Aralık ayında, geçen bir yılı düşünürüm. Bir anlamda hatalardan, iyi işlerden kendimce dersler çıkartırım. Yeni yıl planlarımı alt alta yazarım. Bu sene sektörde hızlı bir yıl geçirdik. 2006 yılına Kasım-Aralık ayları da damgasını vurdu.

Yılın Kampanyası: Apple, Geico
Bu kategoride gönlümü kazanan bir kampanya değil, iki tane. Birini diğerine tercih edemiyorum.
TBWA/Chiat/Day Los Angeles’ın Apple için yarattığı kampanyada Apple’ın PC’den üstün olduğu noktalar hafif bir ironiyle sade bir dille anlatıldı. Tüm kampanyanın ortak dili: “Apple rocks, Microsoft sucks”. Kampanya yediden yetmişe tüm tüketiciye mesajı anında ulaştırıyor.

İkinci favori kampanyam Geico’dan. Amerika'da "commodity" olmaya son bir adımı kalmış sigorta kategorisini The Martin Agency tüketiciye yeniden sevdirdi. Diğer tüm sigorta şirketleri uygun fiyatlardan, indirimlerden bahsederken, Geico yarattığı Caveman ve Gecko karakterleriyle tüketicinin yüzüne bir gülümse koyup, kalbini kazandı. Tüketicinin bir reklam kampanyasını sahiplenip hayatına sokacağı en uç nokta, gideceği bir Halloween partisine sevdiği kampanyanın ana karakteri olan Caveman kostümü ile gelmesi olsa gerek. Ben bundan ötesini ne gördüm ne duydum. Bir tüketicinin bir kampanyayı daha fazla sahiplendiğini gören bizi de haberdar etsin.

Yılın Sayısı: 1.65
Chad Hurley ve Steve Chen’in evlerinin garajında başlattıkları internetten video izlemeye olanak sağlayan YouTube oluşumunu, Google 1.65 milyar dolara satın aldı. Şu zamana kadar bir internet şirketi için verilen en yüksek rakam olmanın ötesinde, YouTube’un biricik özelliği olan dünyadaki milyonlara seslerini duyurmak için fırsat vermesi oldu.

Yılın PR olayı: Wal-Mart
HP, Baush & Lomb, KPMG... 2006 heyecanı bol bir yıldı. Fakat Wal-Mart, DraftFCB ve Julie Roehm tüm bu fiyaskoların içinde en yakın takip edileniydi. 580 milyon dolarlık account sektörde 1 milyar dolarlık bir PR faciasına dönüştü. Yazık. Bu süreçte alınacak dersler çok. Marka itibarının kazanılmasının bir o kadar zor, kaybedilmesinin de ne kadar kolay olduğunu bir kere daha gördük. Tabi bu süreçte kazananlar da oldu. DraftFCB ve Julie Roehm’in buluştuğu pahalı Manhattan Japon restoranı Nobu’dan, en erken bir ay sonrasına rezervasyon alınabiliyormuş.

Yılın marka lansmanı: Angelina Jolie

2006 yılında birçok marka lanmanı, relansmanı yapıldı. Bir kısmında ben de keyifle görev aldım. En iyi marka lansmanı neydi diye düşünürken 2006 yılında Angelina Jolie’den daha başarılı bir marka re-lansmanı bulamıyorum. Bir zamanların "aklı bir karış havada" Tomb Raider kızı, şu an Birleşmiş Milletler sözcüsü. Daha neler demeyin. Kendi markasını 180 derece çeviren Angelina Jolie şu an milyar dolarlık projeleri elinin tersiyle itebiliyor.

Yılın kitabi: “If I did it”
OJ Simpson eski eşini öldürmüş olsa, nasıl yapmış olacağına dayalı bilim kurgu kitabı “If I did it” daha yayınlanmadan çok konuşuldu, tartışıldı. Olay News Corp. Yönetim Kurulu başkanı Rupert Murdoch’un 20 Kasım'da şovu ve kitap yayınını durdurması ile son buldu. 15 Aralık'da da O.J projesini düşünüp hayata geçiren Judith Regan kovuldu.

İyi bir kitap okumak istiyorsanız, size tavsiyem, Steven Johnson’dan “Everything Bad Is Good for You: How Today's Popular Culture Is Actually Making Us Smarter

Yılın Dizisi: Grey’s Anatomy
Ofisteki Cuma sabahı geyiklerinin hiçbirini anlamayınca ben de Perşembe akşamları Amerika'nın en popüler dizisi Grey’s Anatomy'i izlemeye başladım. Meredith'le Derek tekrar buluştu. Aman sevenler ayrılmasın! Merak etmeyin kaçırılan bir şey yok.

Yılın Filmi: “Borat! Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan”
Da Ali G Show'dan tanıdığımız Borat, Sacha Baron Cohen, bir fenomene dönüştü. Bir sene sonra kimsenin hatırlamayacağı Borat, 2006 yılında sadece Amerika'da 100 milyon Dolarlık bir kazanç sağladı. High Five!!!

Yılın İnteraktif Olayı: Lonelygirl15

Artist-martist, ne olduğunun tartışmasını ben buradan devam ettirmeyeceğim. Önemli olan 16 yaşındaki Lonelygirl15’in YouTube’daki video günlüğünün yüzbinler tarafından internetten izlenip tartışma konusu olması... Beri dur televizyon, internet almış başını geliyor.

Yılın Gerilla Marketing Olayı: Charmin
Tuvalet kağıdı kategorisinde akla gelmeyeni Procter & Gamble Times Square Meydanı'nda yaptı. Geçici olarak kurulan halk tuvaletlerinde tüketiciye Charmin ürünleri tanıtıldı, kullandırıldı. İletişim süperdi. Tüketiciyi marka ile yerinde yakalamak mı dediniz? P&G’ye tam puan.

Yılın Anahtar Kelimesi “Consumer Generated Media”
Tam açıklaması blog, wiki, forum gibi tartışma ortamlarında tüketicilerin kullandıkları veya satın aldıkları ürünler hakkında konuşması anlamına geliyor. Tüketiciler bir ürünü satın almadan önce internette hiç tanımadıkları, görmedikleri insanlara reklamlardan daha fazla güvenir olunca biz de haftada en az iki toplantıda tüketicilerimizi markamız hakkında nasıl konuştururuz diye tartışır olduk. En az beş fikirle gelmeyenin maaşını hakketmediğine dair bir kanı oluştu.

Yılın Gururu:Muhtar Kent
Muhtar Kent’in Coca-Cola gibi bir devin başına COO olarak geçmesinden, bir Türk olarak gurur duydum. WSJ, Adage ve bilimum basın organında bir Türkün adının bu kadar başarıyla anılması... Darısı yeni yılda hepimizin başına.

Etiketler: ,

devamını okumak için tıklayın
eXTReMe Tracker